PERINGATAN SEBELUM MEMBACA ARTIKEL JEMAAH TABLIGH INI (1)
A. Risalah ini adalah merupakan Hadiah yang sangat bernilai kepada orang-orang Tabligh yang ;
a. Cinta kepada Allah, cinta kepada Nabi saw dan cinta kepada ‘Alim Ulama’.
b. Masih terbuka hatinya untuk menerima keterangan Nas Al-Quran dan Al-Hadis, Ijmak dan Qias yang berdasarkan Al-Quran dan Hadis.
c. Mahu menerima kebenaran yang di sampai oleh Ulama’ dan Fuqaha’ (Kitab-kitab Muktabar) walaupun ia pahit menikam jiwa.
Maka, orang Tabligh seperti di atas mempunyai harapan untuk berubah, dan kembali bertaubat di atas percakapannya yang membawa Murtad.
DAN,
B. Risalah ini adalah merupakan Racun yang sangat berbisa kepada orang-orang Tabligh yang ;
a. Cinta kepada Allah, cinta kepada Nabi saw, dan bencikan para ‘Alim Ulama’.
b. Sudah tertutup hatinya untuk menerima keterangan Nas Al-Quran dan Al-Hadis, Ijmak dan Qias yang berdasarkan Al-Quran dan Hadis.
c. Sudah tertutup hatinya untuk menerima kebenaran yang di sampai oleh Ulama’ dan Fuqaha’ (Kitab-kitab Muktabar) walaupun ia manis seperti madu.
Maka, orang Tabligh seperti di atas ini tiada harapan lagi untuk sembuh. Setiap hujjah atau dalil yang diberikan kepada mereka akan disangkal dan dilemparkan ke belakang mereka. Hanya alasan yang diberikan.
C. Ingatkanlah pesanan ini!
“Sangat buruk perilaku orang-orang yang berilmu, lagi sombong.
Tetapi, lebih dahsyat lagi keburukan perilaku orang-orang yang bodoh,
lagi sombong.”
Bukanlah orang yang sombong itu disebabkan bangga di atas kekayaan hartanya.
Tetapi, orang yang sombong itu ialah,
orang yang tidak mahu menerima kebenaran, walaupun telah sampai
kepada mereka kebenaran.”
PERINGATAN !!!
1. Tuan-tuan pembaca yang budiman, di dalam perihal menceritakan Tabligh ini, kami tidak menyatakan kesesatan Tabligh berpunca dari perkara-perkara di bawah ;
- Ustaz-ustaz Tabligh yang membuat dakwah menggunakan Kitab-kitab Muktabar, dan bukan berdasarkan Aqalnya semata-mata,
- Memakai serban, jubah, kayu Sugi, celak dan lota,
- Memasak dan makan mengikut Sunnah Nabi saw,
- Membelanjakan harta dan korban di jalan Allah,
- Mengajak dan menghidupkan solah berjemaah 5 waktu sehari semalam,
- Mengajak manusia kepada agama dengan berhikmah,
- Merendahkan dan menahan nafsu dari perkara yang tidak disukai Allah,
- Mendekatkan diri dan menangis kepada Allah,
- Menjauhkan diri dari wanita-wanita yang bukan Mahram,
- Memalukan dan menebalkan muka untuk mengajak manusia kepada Allah,
- Menutup muka dan memakai hijab bagi si isteri dan anak-anak perempuan,
- Hilang kawan kerana sentiasa kerap mengajak manusia kepada Agama,
- Memelihara Janggut,
- Mengamalkan dan menghidupkan Sunnah-sunnah Nabi saw yang lain,
- Sentiasa bermujahadah di jalan Alah selama 3 Hari, 40 Hari, 4 bulan, dan Setahun,
- Melagangkan usaha Tabligh adalah satu-satunya Usaha Dakwah yang bergerak ke serata Alam.
2. Kami juga tidak pernah mengatakan orang Tabligh itu sesat kerana menunjukkan amalan Zahir yang Soleh seperti apa yang dinyatakan di atas.
3. Tetapi sesungguhnya, punca sebenarnya Kesesatan Orang-orang Tabligh itu adalah terletak pada isi atau Intipati Penyampaian Dakwahnya itu.
4. Ingatlah sahabat-sahabatku, bahawa kami ini bukan melarang kerja atau Usaha Dakwah Nabi saw itu, tetapi kami melarang dan mengharamkan si jahil berkata-kata Agama tanpa belajar Ilmu Tauhid.
5. Ini adalah suatu Perintah Allah swt kepada kami agar melakukan ‘Al-‘Amru Bil Ma’ruf (Mengajak Manusia ke arah kebaikan) dan Nahyu Anil Munkar (Mencegah daripada Kemungkaran) yang berlaku kepada Ummat akhir zaman ini, lebih-lebih lagi di dalam Ilmu Tauhid.
6. Jangan lah ada di antara kita di sini memberi alasan bahawa,
“Kami hanya Niat mahu Belajar cakap-cakap Agama.”
7. Kerana sesungguhnya, niat yang baik itu, tidak boleh menghalalkan cara. Kami tekankan sekali lagi kepada para pembaca yang budiman, bahawa ;
“Tujuan risalah ini adalah sebagai Memberi Peringatan kepada mereka (Orang-orang Tabligh) yang banyak berkata-kata Agama walaupun di dalam keadaan Jahil Agama. ”
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
7. Jika ada orang Tabligh berkata lagi,
“Ini pendapat kamu sahaja yang melarang kami berkata-kata agama di dalam keadaan Jahil. Ulama’ lain tak ada kata apa-apa pun?”
8. Baiklah, kami jawab perkataan mereka itu!
9. Saudara dan Saudari pembaca yang budiman, di dalam Cabang Ilmu Furu’ atau lebih dikenali sebagai Ilmu Fiqh. Terdapat di dalam kebanyakan Kitab Ilmu Fiqh, ada menerangkan Bab Riddah (Murtad).
10. Ini ditujukan khas kepada Muslimin dan Muslimat agar sentiasa menjaga dan memelihara lidah dari perkara-perkara yang boleh membawa Riddah (Murtad). Malah, inilah yang sering dilanggar dan sering berlaku kepada orang-orang Tabligh yang jahil di dalam Ilmu Agama.
11. Untuk mempertegaskan dalil kami ini, marilah kita sama-sama menelaah Kitab Bughyatut Talib Li Ma’rifatil Ilmid Diniyyil Wajib, bagi Asy-Syaikh Abdullah Al-Harari Al-Ma’ruf Bil Habasiyyi, Juzu’ 1, m/s 71.
BABUR RIDDAH (BAB MURTAD)
- Ini suatu fasal pada menyatakan tentang Riddah (Murtad). Wajiblah di atas setiap orang Islam menjaga keislamannya, dan memelihara keislamannya daripada perkara yang merosakkan Islam, dan membatalkan Islam, dan memutuskan Islam, iaitu RIDDAH (MURTAD), Wal’iyazubillahi Taala.
Dan telah berkata Imam Nawawi serta lain Ulama’,
“Bermula Riddah @ Murtad itu sekeji-keji perkara dari segala cabang kekufuran.”
Dan, lagi pada Halaman 72.
Syarah : Pada ini zaman, ramai dari kalangan manusia menggunakan lidah-lidah mereka untuk bercakap dengan perkataan yang rosak, yang mengeluarkan daripada agama Islam.
(Menyebabkan orang yang bercakap itu Murtad atau terkeluar dari Islam. – Pent.)
Dan, tidaklah mereka memandang atau merasakan akan perkara yang demikian itu dapat mengeluarkan (diri mereka) daripada agama Islam. Bahkan, mereka juga tidak memandang atau merasakan akan perkara ini sebagai suatu dosa kesalahan. Dan, mereka masih merasakan bahawasanya diri mereka itu tetap sebagai orang Islam.
Hal ini bertepatan dengan Sabda Nabi SAW,
“Sesungguhnya, seorang Hamba itu berani berkata-kata dengan sesuatu perkataan, yang mana ia tidak merasakan dengan perkataan itu sebagai suatu dosa, yang menyebabkan dia terhumban dengan sebab perkataan itu ke dalam Api Neraka Jahannam selama 70 tahun.”
Hadis Hasan, Riwayat Tarmizi dalam Kitab Zuhud.
Dan telah mengeluarkan Imam Bukhari di dalam Sahihnya, pada Bab Hifzul Lisan (Menjaga Lidah) dalam Kitab Ar-Riqaq.
“Sesungguhnya, seorang hamba itu berkata-kata dengan satu perkataan yang memisahkan (iman dan islam) pada perkataan itu.
Tergelincir ia dengan sebab perkataan itu ke dalam api neraka, yang mana jaraknya (dalam neraka itu) lebih jauh daripada jarak timur dan barat.”
...................................
13. Lalu, mereka (orang-orang Tabligh) melawan hujjah yang kami sampaikan ini dengan kata-kata seperti di bawah,
“Beranikanlah diri untuk bercakap agama apa sahaja. Dan, jangan takut tersalah cakap tentang agama. Kita ini hanya niat nak belajar-belajar cakap agama. Allah pasti ampunkan para Jemaah Tabligh yang telah terlalu banyak berkorban di Jalan Allah.”
14. Secara tidak langsung, mereka telah menafikan amaran yang telah disampaikan oleh Penghulu kita, iaitu Nabi saw sendiri dengan kata-kata hujjah aqal mereka sendiri.
15. Apakah musibah yang melanda ummat akhir zaman ini? Sehingga ada di antara manusia yang berani berkata-kata agama menggunakan Aqal semata-mata, dan sanggup melemparkan Nas dan keterangan Agama di belakang mereka.
16. Maka, Adakah hukum Allah itu boleh disangkal dan boleh ditolak dengan “Keputusan Mesyuarat” ibarah sampah yang boleh dipijak-pijak sesuka hati?
17. Tidakkah para pembaca budiman melihat kesesatan mereka ini!!! Kesesatan Pertama! Melawan, malah engkar dengan apa yang disampaikan oleh Nabi Muhammad saw, dan juga Ulama’ dan Fuqaha’ (Kitab-kitab Muktabar).
Petikan~ http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel.html
PERINGATAN SEBELUM MEMBACA ARTIKEL JEMAAH TABLIGH INI (2)
Sambungan dari PERINGATAN SEBELUM MEMBACA ARTIKEL JEMAAH TABLIGH INI (1)
18. Antara contoh perkataan-perkataan orang Tabligh, yang banyak menyesatkan manusia-manusia yang awwam ialah,
a. “Semua perkara itu telah Allah tetapkan, tetapi Iman masih belum Allah tetapkan, ianya bergantung sejauh mana kita berkorban di jalan Allah (Keluar Cara Tabligh).”
b. “Allah Taala sangat mengasihi AGAMA-Nya lebih daripada NABI-NABI-Nya, ALLAH Taala sanggup lihat Nabi-Nya disusah payahkan. Tetapi tuan-tuan, Allah Taala tak sanggup biarkan agamanya runtuh walau sedikit pun.”
c. “Tuan-tuan, Iman itu hanya dapat ditingkatkan dengan perantaraan dakwah sahaja. Jadi InsyaAllah, sapa nak keluar 4 Bulan, 40 Hari, 3 Hari.. Sila bangun tuan-tuan bagi nama.....”
d. “Tuan-tuan, sewaktu Nabi Ibrahim as masih kecil dan belum beriman, dia telah mengatakan Bulan, Bintang, dan Matahari itu Tuhan. Tetapi, selepas ia beriman,...”
e. “Kalau Allah swt tak boleh ubah Taqdir buruk (Kufur dan Maksiat) kita, maka Allah Taala bukan Tuhan.
f. “Dalam Al-Quran ada perkataan Izin Allah, Tuan-tuan, kita ini melakukan sesuatu itu semua dengan Izin Allah. Tanpa Izin Allah, kita semua tak boleh bergerak. Daun-daun di hutan, sehinggakan pasir-pasir dilautan semua bergerak dengan Izin Allah.”
g. “Maksud hadis lebih kurang; Abu Bakar ra tanya Nabi saw selepas masuk Islam; “Apa kerja aku?” Nabi saw bersabda; “Kerja tuan sama lah dengan kerja saya.” Abu Bakar ra faham bahawa kerja Nabi saw ada lah dakwah. Abu Bakar terus buat dakwah dan dapat mengislamkan 6 orang pada masa hari itu juga. Apa yang Abu Bakar ra belajar masa itu? Iman.. yakin bahawasanya ALLAH taala sahaja rob sekelian alam. Abu Bakar terus buat dakwah, ilmu satu inci pun tarak apa yang tau? "Allah maha kuasa makhluk tiada kuasa" lagi? kalimah toibah.”
19. Sila nyatakan Ayat Al-Quran dan Hadis yang menjelaskan perkara-perkara ini secara tepat, dari Kitab apa, karangan siapa, halaman dan juzu’ berapa, syarikat percetakan dan tahun percetakannya.
20. Jika kata-kata di atas tidak berdasarkan mana-mana sumber atau Kitab, maka ia merupakan pendustaan oleh orang-orang Tabligh di atas Kalimah “Dakwah Nabi saw.”
21. Perkara ini tidak mustahil boleh berlaku. Ini kerana, sumber utama bagi orang-orang Tabligh untuk berkata-kata Agama ialah hanya dari sahabat-sahabatnya yang jahil, dan juga dari bayan-bayan yang didengarinya sebelum ini.
22. Sedangkan Ilmu Dakwah itu datangnya dari Nabi saw, turun ke Sahabat, turun ke Tabi’in dan turun ke ulama’ dan Fuqaha’ (Kitab-kitab Muktabar).
23. Ketahuilah oleh mu! Tiadalah “dakwah” itu digelar “dakwah” jika berkata-kata agama berdasarkan “Fikir-fikir Agama”, dan bukan sumbernya dari menelaah atau mengaji Kitab-kitab Muktabar.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
24. Jika ada orang-orang Tabligh berkata,
“Tak kan salah, semua orang dah cakap macam tu. Kalau macam tu, satu dunia boleh Murtad lah. Zalimlah Allah Taala?”
25. Ya, jika satu dunia menyebut perkara-perkara yang melanggar batas Asas-asas Agama (Usuliddin). Maka, satu dunia menjadi Murtad dan mesti bertaubat kembali. Allah Taala tetap tidak zalim.
26. Kita ini adalah milik Allah, jadi Allah bebas melakukan sesuatu perkara di atas diri kita. Inilah Haq Allah Taala. InsyaAllah, kami akan terangkan masalah ini di dalam Risalah yang akan datang.
27. Ketahuilah olehmu, di dalam Agama Islam, tiada perkataan Majoriti. Apa yang salah, ia tetap salah walaupun majoriti berkata begitu. Ini kerana, perkara Agama itu mesti bersumberkan Al-Quran dan Hadis, Ijmak dan Qias yang diambil dari Al-Quran dan Hadis.
28. Satu dalil dari Al-Quran, Al-Hadis, Ijmak dan Qias sahaja sudah cukup untuk menghapuskan segala majoriti yang ada.
29. Mudah-mudahan kita semua mengambil berat akan sesuatu perkara agama, dan bukan menjadi orang yang bermudah-mudah di dalam berkata-kata agama. Islam itu mudah, tetapi jangan ambil mudah.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
30. Baiklah, para pembaca yang budiman! Kini, kami bawakan pula beberapa buah Kitab Muktabar yang menerangkan bahawa hukuman Haram, benar-benar jatuh kepada si Jahil yang suka berdakwah agama, seperti orang-orang Tabligh.
31. Tersebut lagi di dalam Kitab Tanbihul Ghafilin, bagi Asy-Syaikh Nasar bin Muhammad bin Ibrahim As-Samarqandiyy (Uzbeckistan), m/s 33, baris 5 dari bawah.
- ...... Telah berkata Al-Faqih Abul Lais Ra, “Orang yang melakukan ‘AMAR BIL MA’RUF’ berhajat (perlu) kepada lima perkara.
Pertama, Ilmu pengetahuan. Kerana bahawasanya, orang yang jahil tentang ilmu agama tidak layak sama sekali menjalankan kerja ‘Al-Amru Bil Ma’ruf.’ (Menyuruh berbuat kebaikan / Dakwah kepada kebaikan).”
...............................
10. Tersebut lagi di dalam Kitab Tuhfatul Murid, Hasyiah A’la Matni Jauharatit Tauhid, bagi Asy-Syaikh Al-‘Allamah Ibrahim b. Muhammad Al-Bayjuri, m/s 329, baris 7 dari atas. Cetakan Maktabah Darus Salam, Al-Qaherah, Jumhuriyyah Misr Al-‘Arabiyyah. Cetakan ke-3, 1427 H / 2006 M.
- Dan, ketahuilah oleh mu, bahawasanya Wajibnya kerja ‘Al-‘Amru Bil Ma’ruf Wal Nahyu Anil Munkar’ dengan beberapa syarat.
Pertama; Bahawasanya, hendaklah ada orang yang menjalankan kerja demikian itu (Al-‘Amru Bil Ma’ruf Wal Nahyu Anil Munkar), berilmu dengan apa yang disuruh dan dengan apa yang dilarang.
Orang yang jahil tentang Ilmu Agama tidak halal (Haram) baginya melakukan kerja ‘Al-‘Amru Bil Ma’ruf Wal Nahyu Anil Munkar.’
Tidak Halal bagi orang awam (Bukan dari golongan orang yang berilmu agama) melakukan ‘Al-‘Amru Bil Ma’ruf Wal Nahyu Anil Munkar’ pada perkara yang ia tidak berilmu tentangnya.
Adapun, pada perkara yang diketahui Hukumnya secara jelas oleh orang awam, dan orang yang berilmu Agama. Maka, bolehlah orang awam itu melakukan kerja ‘Al-‘Amru Bil Ma’ruf Wal Nahyu Anil Munkar’ pada perkara tersebut itu sahaja.
......................................................
11. Tersebut di dalam Kitab Hasyiah Asy-Syaikh Muhammad Ibni Muhammad Al-Amir ‘Ala Syarhi Asy-Syaikh Abdis Salam Ibni Ibrahim Al-Malikiyy Li Jauharah At-Tauhid Lil Imam Al-Laqqaniyy Wa Bi Hamisyiha “Ithaful Murid Syarah Asy-Syaikh Abdis Salam Al-Malikiyy ‘Ala Jauhatit Tauhid Al-Mazkurah.”, m/s 161, baris 11 dari bawah.
-.....Dan sebahagian daripada syarat halalnya melakukan ‘Al-‘Amru Bil Ma’ruf’ iaitu bahawa hendaklah ada orang yang menyuruh dengan perkara Ma’ruf itu berilmu agama dengan apa yang disuruhnya akan dia, dan dengan apa yang dilarangnya akan dia.
Maka, tiada halal (Haram) bagi si jahil tentang hukum hakam agama (aturan hukum agama) mencegah, atau melarang apa yang dia lihat akan dia. Dan, tiada halal (Haram) ia menyuruh dengan suatu perkara tentang agama, yang ia tidak berilmu tentangnya.....
.........................
32. Kesimpulannya, dapatlah diketahui bahawa Haram berdakwah di dalam keadaan Jahil. Dan, dakwah itu hanya boleh berjalan ke atas mereka yang tahu atau berilmu di atas perkara yang mahu didakwahkan.
33. Belajarlah sahabat-sahabat ku, belajarlah Tauhid!! Belajar dari Kitab-kitab Tauhid yang Muktabar supaya kita dapat mengenal keburukan dan menyelamatkan diri darinya.
----------------------------------------------------------------------
34. Sebagai memberi alasan, mereka mengatakan lagi,
“Majlis kami bukan Majlis Ilmu, tapi majlis fikir-fikir Agama.”
35. Ketahuilah oleh mu, di majlis di mana menyebut nama Allah dan menceritakan perihal perkara-perkara Sam’iyyat (Perkara-perkara yang Ghaib), yang hanya dapat diketahui melalui keterangan-keterangan Al-Quran dan Al-Hadis. Maka, majlis itu adalah Majlis Ilmu Tauhid.
36. Dan, tidak ada jalan bagi aqal (fikir-fikir agama) boleh masuk pada memahami perkara-perkara Sam’iyyat, seperti wujudnya dosa dan pahala, syurga dan neraka, Masyhar dan Mizan, azab dan nikmat kubur, perjalanan ruh, dan hal ehwal huru-hara hari Qiamat melainkan dengan perkhabaran Syara’, iatu Al-Quran dan Hadis.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
37. Telah berkata lagi orang-orang Tabligh yang masih lagi tidak berpuas hati dengan penerangan kami,
“Kalau kamu bertaubat, Allah pasti ampunkan. Kenapa kamu mesti menyebarkan keburukan Jamaah Tabligh?”
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Peringatan Ke-2!!
1. Ketahuilah oleh mu wahai para pembaca yang Insaf, cara Taubat Iktiqad itu adalah berlainan dengan Taubat kesalahan yang tidak membawa Murtad. Maka, cara Taubat Iktiqad itu ialah Mengakui Kesalahan, Serta Menarik Balik Kenyataan atau Kepercayaan Yang Salah itu.
2. Perkara Taubat Iktiqad ini telah dinyatakan di dalam Kitab ‘Aqidatun Najin Fi ‘Ilmi Usuliddin, bagi Al-’Alim Al-’Allamah Asy-Syaikh Zainul ‘Abidin b. Muhammad Al-Fathani, m/s 120, baris 3 dari atas.
- Dan lagi, disyaratkan rujuk (kembali) Ia (orang yang Murtad) daripada barang yang mengharus (mengboleh) ia akan dia (akan perkara yang haram) itu, serta mengucap dua kalimah itu.
Jika adalah kufurnya dengan engkar akan (suatu) fardhu umpamanya, atau mengharuskan (membolehkan) apa yang diharamkan.
Maka, hendaklah ia rujuk (kembali) pada ingkarnya, (Dengan menarik balik kata-kata yang engkar. – Pent.) serta mengucap 2 kalimah itu.
.........................
3. Panggillah beberapa Sahabat yang boleh dipercayai. Yang pertama, menarik kembali kata-kata yang SALAH itu semula seperti apa yang saya lakukan. Yang keduanya, mengucap dua Kalimah Syahadah.
4. Ini satu Peringatan! Selagi saudara dan saudari pembaca tidak menarik kembali kata-kata yang Murtad itu, syarat Taubat masih belum sempurna.
5. Contoh terbaik dalam perkara Taubat dan rujuk kembali daripada keyakinan dan aqidah yang Salah ialah Qisah Taubat Al-Imam Abul Hasan Al-Asya’ari, Imam Ahlus Sunnah Wal Jamaah. Beliau mengisytiharkan Taubatnya pada Hari Jumaat di atas Mimbar Masjid Jamek di Basrah, Iraq.
6. Beliau telah memperincikan setiap kesalahan aqidah yang telah beliau anuti dan yang telah disebarkan kepada orang ramai. Apa yang lebih penting lagi, beliau karang Kitab tentang kesalahan dan kesesatan Aqidah yang beliau anuti sebelum Taubat itu dan Kitab itu disebarkan kepada orang ramai sebagai panduan.
7. Sila rujuk Kitab Muzakkiratut Tauhid Wal Firaq, bagi Asy-Syaikh Hasan As-Sayyid Mutawalli, Juzu’ yang pertama, m/s 18-19. InsyaAllah, kami akan kisahkan perkara ini di dalam Risalah yang akan datang.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. Dan, inilah nasihat kami yang terakhir kepada semua manusia, istimewanya orang-orang Tabligh yang berdakwah (cara Tabligh) dan berkata-kata agama bersumberkan sahabat-sahabatnya yang Jahil.
9. Telah lalu disebut di dalam Kitab ‘Aqidatun Najin Fi ‘Ilmi Usuliddin, bagi Al-’Alim Al-’Allamah Asy-Syaikh Zainul ‘Abidin b. Muhammad Al-Fathani, m/s 12, baris 15 baris dari atas.
.....(Sahdan) Telah berkata ‘Ulama, Haram belajar Ilmu Usuliddin (Asas Agama) daripada orang yang tiada mahir ilmunya. Dan, tiada mengambil daripada gurunya.
Maka, adalah pada zaman sekarang ini, beberapa daripada manusia yang mendakwa dirinya ‘Alim yang mengajar ia akan manusia yang awam dengan pengajaran yang menyesatkan.
(Dan setengah) Daripada mereka itu yang berpegang dengan Ayat Al-Quran yang Mutasyabihat (yang samar2) atau Sunnah (hadis) yang Mutasyabihat (yang samar-samar).
Pada hal, tiada dilintangkan dengan “Qawati’ a’liah” (Pemutus hukum akal) dan “Naqliah” yang Muhkamat (Ayat-ayat Al-Quran yang terang), tetapi mengambil mereka itu dengan “Zawahir” (Zahir-zahir yang nyata) ayat Mutasyabihat (yang samar).
Maka, jadi jatuh mereka itu pada laut kufur (kafir). Maka, sesat mereka itu, dan lagi menyesatkan mereka itu akan manusia yang awam. A’uzubillahi minzalik.
Maka, adalah mereka itu seperti dajal atau terlebih jahat dari dajal.”
.................................
10. Sedarlah, jangan berkata-kata Agama jika kita merasakan kita jahil Agama. Janganlah hanya berdalih dengan mengatakan pelbagai alasan.
11. Kelak, kita ini akan menjadi seperti dajal, malah akan menjadi terlebih jahat dari dajal kerana menyesatkan manusia atas nama Dakwah Nabi Muhammad saw.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
BAIKLAH!!! SELEPAS INI. PENGARANG AKAN MENYATAKAN SEGALA PERKATAAN-PERKATAAN YANG PERNAH DISEBUTKAN DI KALA KEJAHILAN SEMASA MEMBUAT USAHA TABLIGH.
1. Perkara-perkara ini memang pernah di sebut oleh saya, dan juga sahabat-sahabat saya yang pernah membuat Usaha Tabligh selama mana mereka berada di dalam Jamaah Tabligh.
2. Mudah-mudahan memberi petunjuk oleh Allah kepada kita bagi mengenal kesesatan-kesesatan yang halus lagi tersembunyi di akhir zaman ini.
Petikan~ http://jamaluddinab.blogspot.com/2011/02/peringatan-sebelum-membaca-artikel_07.html
. .
No comments:
Post a Comment