QURAN dan TerJemahan ~ PerHatikan Pesanan Allah dlm KiTabNya ini

AL QURAN

Listen to Quran
~*~*~*Al-Quran OnLine

31 October, 2011

Ujian melanda... pinjaman yang WAJIB dikembalikan.

Salam Takziah utk keluarga En Shahril Alias, atas Ujian yg melanda beliau sekeluarga.

Dimana kemalangan jalan raya di hadapan Kg Jaya Setia, [Ahad 30.Okt.2011; 8.30 am]
Bestari Jaya, telah meninggalkan kesan yg mendalam kepada kita semua.

Dimana menyebabkan dua dari empat anak-anak yg berada dlm kereta Peugeot baru itu, kembali kerahmatullah. Inna lillahi wainna ilaihi rojiun.[kita kepunyaan Allah, dan kpdNYA kita dikembalikan]. Iaitu anak yang sulung[lelaki 15tahun] dan anak yg kelima [perempuan, 2 tahun].

Isteri beliau serta anak yg keempat juga dikhabarkan agak parah. Dan masih dirawat
di Hospital Sg Buloh. Anak ketiga ditempatkan di wad biasa. Kita sama-sama doakan agar mereka semua segera sembuh.

Kita semua, dan apa-apa yang kita punyai adalah "pinjaman dan amanah" dari Allah jua.

Dua yang tiada dalam kereta, iaitu anak kedua[tinggal bersama nenek]
dan En Shahril sendiri sebab beliau berkursus di Sabah.

Semoga beliau redha dgn Ujian tersebut, redha dengan apa yg berlaku, bersabarlah dgn berSolat[perbanyakkan solat-solat sunnat], membaca Quran[ingatan Allah], Zikir & doa kepada Allah, sebab bila mengingati Allah, Jiwa dan Roh kita akan tenang.

Firman Allah Ta'ala :

al anbiyaa Setiap yang hidup pasti akan merasai mati.
Al-Fatihah buat mereka yang berumur 15 tahun dan adik kecilnya 2 tahun, yang kembali ke rahmatullah semalam. Marilah kita sama-sama mendoakan agar roh mereka ditempatkan bersama orang2 yang Soleh, serta orang-orang yang mendapat Redha dan  Rahmat Allah - Al-Fatihah.

"Dialah sebaik-baik pemberi pahala, dan sebaik-baik pemberi kesudahan yang berbahagia (kepada hamba-hambaNya yang taat)"
[QS al-Kahf(18): 44]


InsyaAllah, mereka juga adalah Saham akhirat. Kelak kita semua akan dikumpulkan
untuk dihisab, dunia ini hanyalah perjalanan sementara sahaja, dan matlamat akhirat juga
adalah lebih yang utama. Perjalanan Utama kita adalah, perjalanan selepas "MATI".

"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)”.  
[QS Al Mulk (67) : 2]. 

” di mana jua kamu berada, maut akan mendapatkan kamu (bila sampai ajal), sekalipun kamu berada dalam benteng-benteng yang tinggi lagi kukuh....”.
[QS An Nisaa' (4) : 78]. 
  
Setiap yang hidup, PASTI akan MATI juga, begitulah "sunnah" perjalanan kehidupan kita didunia ini adalah semata-mata untuk persediaan, perjalanan "balik", cuma kita semua tunggu "janjinya" sahaja.


Bagi Orang-orang beriman tinggi(ahli-ahli tasauf/ibadah), utk "berjumpa" dengan "Khaliknya" adalah satu kerinduan, yang amat sangat.

Saya teringat kepada Guru Saya Allahyarham Sheikh Abd Majid Yatim, Kg Rincing, Beranang, selalu mengatakan pada kami, hari sudah petang, bersiaplah nak berangkat. Perjalanan masih jauh lagi, persiapan kita, bagaimana? Tetapi jangan tunggu petang, bila-bila sahaja kita akan naik nama, akan dipanggil, untuk ke "perjalanan yang lagi satu.."

Bermula dengan "Alam Arwah" kita lalu pula "Alam Rahim", dan dari "Alam Dunia" kita melaui pula "Alam Kubur[transit]" kerana MATI, adalah "pintu gerbang" , untuk menempuh "Alam Barzah", seterusnya ke "Alam Akhirat/Masyar" untuk di hisab. Dan mara pula lagi, untuk mendapat Hadiah & Bonus ke "Alam Neraka" atau "Alam Syurga".

Surah al-Zalzalah

"Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara yang lain,
iaitu masa muda mu sebelum datangnya hari tua,
masa sihat mu sebelum datang masa sakit,
masa kaya mu sebelum miskin,
masa lapang mu sebelum datangnya waktu sibuk dan
masa hidup mu sebelum datang saat kematian".
[HR Ar-Tirmizi &Muslim dari Amru bin Maimun r.a]


Jenazah kedua anaknya selamat dikebumikan selepas isya.

Ucapan Setinggi-tinggi Terima Kasih, kerana segera berkejar ke tempat kejadian, Tn Pengerusi Taman Koperasi Bena Cikgu Mazlan, Cikgu Bibit, En.Azman Maulut, En.Azman Mad Zam, En Zaid dan lain-lain.

Begitu juga, terima kasih kpd Wak Jan[Cikgu Shahrizan] dan isteri yang membantu dan menemani keluarga En Shahril hingga ke Hospital Sg Buloh, serta membawa jenazah anak perempuan kelima itu, ke Ijok untuk disempurnakan.

Juga tak lupa, Hj Isnu dan Hj.Azman N dan Wak Yunus[datuk kpd anak sulung En Shahril] yg berada dibilik Mayat Tg Karang, menunggu sehingga selesai pengurusan mandi jenazah, dan pengangkutan yang uruskan oleh En Zulhisyam Kamaruddin serta Isteri.

Terima kasih, yang berusaha Pen. Pengerusi Taman Koperasi Bena En Sarif Haron[Ayep].

Kepada semua AJK Masjid Ijok Nurul Iman Qariah Bt. 8, Ijok dan semua yang turut membantu hingga selesai proses pengkebumian tersebut, Tn Imam Azremy, Imam Utz Rashid, Imam Saroni, Tn Hj Affendi, Tn Hj Awaluddin, Tn Hj Damri, dan semuanya, JasaMu akan kami kenang dengan doa Jazakallahu Khairan.

Ucapan terima kasih yang tak terhingga, kepada semua sahabat dan rakan-rakan dan mereka-mereka yang tak dapat nak disebut namanya, kerana ramai yang membantu, dan kepada semua yang berjasa serta hadirkan diri dalam Majlis Doa & Tahlil, semoga Allah jua yang membalas budi baik Tuan-tuan dan Puan-puan semua... Amin! YA ArHammar Rohimin!

Al-Fatihah.











. .
 Lokasi kemalangan di jalan Bkt Badong~Btg Berjuntai[Bestari Jaya] di hadapan rumah pam Jaya Setia tidak jauh dari SMK Raja Muda Musa, Bestari Jaya.
 
Ziarah YB Dr ZuL, Parlimen Kuala Selangor













 RENUNGAN KITA BERSAMA.

Firman Allah bermaksud:

   "Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang beriman,(yaitu) orang-orang yang khusyuk dalam solatnya, dan orang-orang yang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna,dan orang-orang yang menunaikan zakat, dan orang-orang yang menjaga kemaluannya,kecuali terhadap istri-istri mereka atau budak yang mereka miliki; maka sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada tercela. 
Barang siapa mencari yang di balik itu maka mereka itulah orang-orang yang melampaui batas. Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya, dan orang-orang yang memelihara SOLATnya.
Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi,(yakni) yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal di dalamnya.
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).
Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. 
Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Suci lah Allah, Pencipta Yang Paling Baik.
Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati.
Kemudian, sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan (dari kuburmu) di hari kiamat". 
[Surah Al.Mukminuun ( 1 - 16 )]

" Setiap diri (yang bernyawa) mesti merasai mati, Kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian; kepada Kami kamu akan dikembalikan" 
[Surah Al.Anbiyaa' (35)]
 
"Setiap diri (manusia) mesti merasai mati, kemudian kepada Kami kamu dikembalikan" 
[Surah Al.Ankabut (57)]

Hadis Abu Hurairah r.a katanya: 
Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesiapa yang menghadiri jenazah sehingga jenazah itu disembahyangkan, maka dia seolah-olah mendapatkan satu qirat (qirat adalah kinayah bagi ganjaran pahala yang sangat banyak) dan sesiapa yang menghadirinya sehingga jenazah itu dikuburkan, maka dia mendapat dua qirat. 
Sahabat bertanya: Apakah dua qirat itu? 
Baginda s.a.w bersabda: Seumpama dua gunung.
(Riwayat Muslim, #1570

TALKIN UNTUK DIRIKU:~
Wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA, wahai SAYA Bin IBU SAYA.
Hendaklah kamu ingat akan janji-janji Allah, yang mana kamu ada bawa bersama-sama dari dunia ini.
Sekarang kamu telah menuju masuk ke negeri Akhirat.
Kamu telah mengaku bahawa tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah dan bahawasanya Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.
Ingatlah wahai SAYA Bin IBU SAYA. Apabila datang kepada kamu dua malaikat yang serupa dengan kamu iaitu Munkar dan Nankir, maka janganlah berasa gentar dan takut.
Janganlah kamu berduka cita dan risau serta janganlah kamu bersusah hati dan terkejut.
Ketahuilah wahai SAYA Bin IBU SAYA bahawasanya Mungkar dan Nankir itu hamba Allah Ta’ala, sebagaimana kamu juga hamba Allah Ta’ala.
Apabila mereka menyuruh kamu duduk, mereka juga akan menyoal kamu.

Mereka berkata:
  • Siapakah Tuhan kamu?
  • Siapakah Nabi kamu?
  • Apakah agama kamu?
  • Apakah kiblat kamu?
  • Siapakah saudara kamu?
  • Apakah pegangan iktikad kamu?
  • Dan apakah kalimah yang kamu bawa bersama-sama kamu?
Di masa itu hendaklah kamu menjawab soalan-soalan mereka dengan cermat dan sehabis-habis terang, tepat dan betul. Janganlah berasa gementar, janganlah cuak dan janganlah bergopoh-gapah.
Biarlah tenang dan berhati-hati.
Hendaklah kamu jawab begini:
  • Allah Ta’ala Tuhanku.
  • Muhammad Nabiku.
  • Islam agamaku.
  • Baitullah itu kiblatku.
  • Semua orang Islam dan orang beriman adalah saudara aku.
  • Kitab suci Al-Quran ikutanku, malahan solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mengeluarkan zakat dan mengerjakan haji diwajibkan ke atas aku.
  • Dari masa hidup hingga aku mati aku mengucap, “La ila ha illallah Muhammaddur Rasulullah”.
Wahai SAYA Bin IBU SAYA tetapkanlah hatimu.
Inilah dia suatu dugaan yang paling besar.
Ingatlah bahawa kamu sekarang sedang tinggal di alam Barzakh sehingga sampai satu masa kelak. Kamu akan dibangunkan semula untuk berkumpul di Padang Mahsyar.
Insaflah wahai SAYA Bin IBU SAYA.
Bahawasanya mati ini adalah benar.
Soalan malaikat Munkar dan Nankir di dalam kubur ini adalah benar.
Bangun dari kubur kemudian kita dihidupkan semula adalah benar.
Berkumpul dan berhimpun di Padang Mahsyar adalah benar.
Dihisab dan dikira segala amalan kamu adalah benar.
Minum di kolam air Nabi adalah benar.
Ada Syurga dan Neraka adalah benar.
Bahawasanya Hari Kiamat tetap akan adanya, begitu juga Tuhan yang Maha Berkuasa akan membangkitkan semula orang-orang yang di dalam kubur.
Di akhirnya kami ucapkan selamat berpisah dan selamat tinggal pada kamu di sisi Allah Ta’ala.
Semoga Tuhan akan memberi kesejahteraan kepada kamu.
Tuhan jua yang menetapkan hati kamu.
Kami sekalian berdoa mudah-mudahan Allah Ta’ala menjinakkan hati kamu yang liar dan Allah menaruh belas kasihan kepada kamu yang berdagang seorang diri di dalam kubur ini.
Mudah-mudahan Tuhan akan memberi keampunan dan memaafkan kesalahan kamu serta menerima segala amal kebajikan kamu.
“Ya Allah Ya Tuhan, kami merayu dan bermohon kepada Mu supaya tidak diseksa mayat ini dengan kemegahan penghulu kami Muhammad SAW. Subhana rabbika rabbil izzati amma ya sifun wassalamu alalmursalin walhamdulillahi rabbil alamin”.

Setiap yang bernafas, pasti akan merasai mati – “Kullu nafsin zaa iqatul maut”.
Firman Allah SWT:
“Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada di dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, yang ingat-mengingati supaya mentaati kebenaran, dan yang ingat-mengingati dengan kesabaran.”[ Surah Al-A’sr]

Petikan~http://ohislam.com/wahai-saya-bin-ibu-saya/


~*~*~*~Andai Ku TaHu~*~*~*

~*~Taubat_Maksiat
~*~

~~~Pergi Tak KembaLi
~~~
~*~*~*RamLi Sarip - AndaiKu Tahu



    Biasanya ramai yg dtg melawat dan berziarah jenazah. Malah ramai yg sembang, duduk2 dibawah pokok & halaman, ttpi tidak ramai yg berSolat jenazah [hadiah doa utk kali terakhir]. Sedangkan Solat jenazah adalah satu doa, jk tidak ada Wuduk pun tak apa2, boleh ikut serta, berImam Solat Jenazah
[Kecuali hadas besar sbb Takbir pertama bc Fatihah/Umul Quran dan Takbir kedua Solawat]

    Jika tak tau baca niat dlm bahasa Arab, niat shj "Aku Solat Jenazah ikut Imam" kerana Allah Taala. Mengapa..., senang jer kannn...???

Lepas ini diharap lebih ramai lagi turut serta dan boleh terus bersama2, Solat Jenazah, walau pun tiada wuduk, atau masalah "Niat" sekali pun..!
[Afdhal ~ jk berWuduk ttpi bukan Rukun..!]
 WallahHu'Alam.

RUJUK SOLAT JENAZAH DISINI~ http://tamankoperasibenabt8ijok.blogspot.com/2010/12/solat-jenazahmayyitmayat.html

~***~Taman Koperasi Bena, IJOK~***~

No comments:

~*~ Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... ~*~